MEH | Mungkinkah Matawang Digital Melupuskan Peranan Bank?


Berikut adalah transkrip video dengan tajuk asal,

Could digital currencies put banks out? of business? | The Economist

Bank adalah salah satu enjin ekonomi moden

Pembicara: Alice Fulwood, the Wall Street correspondent for The Economist

Bank adalah salah satu enjin ekonomi moden.

Tetapi cara mereka bekerja terancam. Gergasi pembayaran teknologi dan mata wang digital merevolusikan bagaimana orang menggunakan wang. Dan ini boleh membawa akibat yang dramatik, jauh melampaui perbankan, 

Ini boleh mempengaruhi privasi pengguna, kekuatan pemerintah dan kestabilan keseluruhan sistem kewangan

"Sukar untuk membesar-besarkan betapa jauh berbeza dunia dari dunia yang kita tinggali sekarang..."

Jadi bagaimana dunia tanpa bank dan adakah anda akan merindukannya?

Prinsip asas perbankan telah sama selama berabad-abad dan berkisar pada silap mata sihir terbesar dari semua bagaimana menjana wang. Ia dipanggil perbankan simpanan pecahan

REVOLUSI MATAWANG DIGITAL - Inilah cara ia bermula...

Beratus-ratus tahun yang lalu bank menyimpan emas untuk pelabur, Tetapi mereka menyedari tidak mungkin semua orang akan menuntut emas mereka kembali pada masa yang sama. Oleh itu, mereka mula meminjamkan sejumlah simpanan emas ini kepada orang lain. Ini menjana wang untuk bank melalui bunga dan membantu menggerakkan ekonomi dengan membiarkan simpanan terbiar untuk mendorong perniagaan dan perdagangan baru.

Seiring berjalannya waktu, bank-bank mula mengeluarkan wang kertas atau IOU - daripada secara fizikal memberikan emas. IOU ini mula diperdagangkan dalam ekonomi. Ini bermaksud jumlah wang yang beredar jauh lebih besar daripada nilai emas yang dipegang oleh bank. Oleh itu, pinjaman bank telah menghasilkan wang baru.

Pada masa kini, kebanyakan wang adalah digital. Apabila bank membuat pinjaman, ia akan mencipta aset baru pada neraca dan mengreditkan akaun peminjam dengan dana baru yang menghasilkan deposit baru.

Prinsip asasnya sama. Setiap kali bank membuat pinjaman baru ia menghasilkan wang baru. Sebenarnya, 90% wang di dunia adalah simpanan digital yang telah dibuat oleh bank dengan cara ini. Ini sangat penting bagi ekonomi.

"Maksudnya adalah bahawa bank dapat menanggapi permintaan wang dalam ekonomi dan itu bermaksud bahawa penawaran wang dalam ekonomi sangat anjal..."

Tidak ada sejumlah wang yang beredar. Oleh itu, jika ekonomi sedang berkembang dan lebih banyak barang diciptakan maka berkat pecahan perbankan simpanan, penawaran wang juga akan meningkat ketika orang mengambil pinjaman dan membuat pelaburan baru. 

Kemudahan di mana bank perdagangan dapat menghasilkan wang banyak dikendalikan oleh bank pusat seperti Federal Reserve, yang menetapkan kadar faedah. Sekiranya kadar faedah tinggi, bank memberikan kos tersebut kepada peminjam. Ini menjadikannya lebih mahal bagi mereka untuk meminjam wang untuk membeli barang dan bank membuat lebih sedikit wang baru. 

Bank pusat juga membekalkan wang untuk digunakan dalam ekonomi. Mereka mencetak wang kertas fizikal yang dibawa orang. Oleh itu, bank dan bank pusat mengimbangi keperluan untuk mencipta wang di antara mereka. 

"Baki semacam itu, bermaksud anda tahu, wang dapat tumbuh dengan mudah dengan permintaan tetapi juga bahawa bank pusat mempunyai kehadiran langsung dalam pembayaran dan transaksi,".

Tetapi keseimbangan halus ini terancam, berkat revolusi cara orang menggunakan wang. Sebagai permulaan, semakin banyak perniagaan tidak lagi bergantung pada bank untuk pinjaman. Ini kerana perniagaan secara historis digunakan untuk membuat aset konkrit - seperti mesin yang senang dipinjamkan oleh bank. Mereka selalu dapat menuntut aset sekiranya peminjam berhenti membayar.

"Kami tahu anda boleh dipercayai. Saya gembira anda berfikir begitu,"

Tetapi aset tidak ketara seperti perisian tidak dapat dengan mudah diposkan sebagai jaminan pinjaman bank

"Dunia telah berubah dengan cara yang menyukarkan bank untuk membiayai bahagian ekonomi yang paling inovatif, Sekiranya anda ingin mendapatkan dana sebagai permulaan Silicon Valley, secara amnya, anda perlu pergi ke orang-orang yang merupakan pelabur ekuiti sehingga mereka mengambil sebahagian perniagaan anda sebagai imbalan sejumlah wang,"

Dan bukan hanya permulaan yang inovatif yang beralih ke tempat lain untuk mendapatkan dana. Sejak tahun 1950-an bahagian pinjaman bank sebagai peratusan KDNK relatif stabil. Pada masa yang sama, pinjaman dan sekuriti bukan bank telah meningkat dengan mendadak.

Ini bermaksud peranan yang dimainkan oleh bank dalam membiayai perniagaan penting yang semakin merosot. Bukan itu sahaja.

Cara orang bergerak dan membelanjakan wang mereka juga berubah-terima kasih sebahagiannya untuk kelas baru aplikasi mega dari China, salah satu yang paling popular ialah Alipay dari syarikat gergasi teknologi Cina, Ant Group. Ia mempunyai lebih dari satu bilion pengguna dan menangani pembayaran $16trn pada tahun 2019.

Iklan ALIPAY _ Saya Alipay. Saya mempunyai impian untuk mencipta dunia di mana pembayaran mudah alih menggantikan pembayaran tunai. 

Daripada menggunakan kad bank untuk membuat pembayaran, pelanggan Alipay melakukan transaksi dengan memasukkan wang ke dalam dompet digital. Mereka kemudian dapat melakukan apa saja dari membeli makan tengah hari hingga melabur dalam stok dan saham — semuanya tanpa meninggalkan aplikasi.

Dan bukannya membayar yuran transaksi antarabangsa yang mahal kepada bank mereka, pengguna Alipay juga boleh menggunakan aplikasi di luar negara. 

"Anda sudah melihatnya walaupun di Amerika. Anda tahu, Walgreens di Amerika Syarikat menerima Alipay ini, Ini seperti ekosistem pembayaran digital baru, yang sepenuhnya mengabaikan asas kenegaraan (non-state world) dan sempadan negara (borderless state)."

Bukan hanya Alipay. Facebook mengembangkan mata wang digitalnya sendiri dan Amazon juga mengusahakan perkhidmatan kewangan. Ada yang bimbang ini dapat menumpukan terlalu banyak kuasa di tangan beberapa syarikat teknologi.

Tetapi, bagi pegawai bank pusat, masalahnya lebih parah, mereka bimbang perkembangan ini dapat memutuskan hubungan antara bank pusat dan ekonomi sama sekali. 

"Aplikasi super di China, mereka bermula hanya melakukan pembayaran dan sekarang mereka melakukan penyediaan pinjaman, mereka menyediakan penyediaan perkhidmatan pelaburan, mereka menyediakan insurans ... Anda tahu, mereka melakukan semua perkara yang dilakukan oleh bank,"

Jurubank pusat merasa seolah-olah ada, kemampuan untuk mengawasi dan menjalankan dasar monetari dan pengawasan, pada dasarnya pada dasarnya merosot.

Oleh itu, beberapa bank pusat telah mengambil tindakan radikal dengan membuat mata wang digital mereka sendiri untuk menyaingi sistem pembayaran syarikat teknologi dengan harapan, ini akan memastikan pegangan mereka terhadap ekonomi. 

"Tahap ketidakselesaan bank sentral berpotensi mendorong mereka untuk, semacam, bertindak untuk mengubahnya, sistem ekonomi…! Sistem monetari yang telah menyokong ekonomi moden… selama 250 tahun!."

China adalah salah satu ekonomi terbesar yang memimpin dengan mencuba yuan digital. Anda mungkin pernah mendengar mengenai Bitcoin atau wang digital lain, yang seharusnya mengganggu kewangan, tetapi mata wang digital yang dikeluarkan oleh kerajaan dengan cara ini mungkin lebih radikal!

Inilah cara ia berfungsi. 

Sebilangan besar wang bank pusat dipegang oleh bank perdagangan sebagai simpanan terhadap deposit pelanggan. Anda hanya dapat mengakses sejumlah kecil wang buatan kerajaan ini melalui wang kertas dan duit syiling kerana wang tunai fizikal ini dikeluarkan oleh bank pusat. Di UK, wang kertas bahkan ditandatangani oleh ketua juruwang Bank of England.

Mata wang digital bank pusat - atau CBDC - sama seperti wang tunai digital kerana memberi pengguna hubungan langsung dengan bank pusat. Jadi secara teori, bukannya menyimpan wang anda di bank perdagangan, anda boleh menyimpan semua wang anda di Federal Reserve atau Bank of England. CBDC hanya digunakan atau diadili di beberapa negara di seluruh dunia.

Tetapi mereka berkembang pesat, 80% bank pusat mempertimbangkan untuk menerbitkannya di masa depan. Bank for International Settlements yang merupakan kelab bankir pusat mengatakan bahawa dalam masa tiga tahun seperlima dunia akan tinggal di negara-negara yang mempunyai wang digital bank pusat ini.

Ini boleh mengubah segalanya.

Sekiranya semua orang memasukkan wang mereka ke dalam CBDC, maka bank simpanan pecahan berpotensi keluar dari pekerjaan. Ini boleh mempengaruhi pertumbuhan ekonomi kerana mereka tidak dapat bergantung pada simpanan pengguna untuk membiayai pinjaman mereka. Dan ini akan sangat ketara di negara berkembang di mana kebanyakan pinjaman masih berasal dari bank.
Tetapi itu baru permulaan. Terdapat juga kebimbangan mengenai peperangan siber yang berpotensi, anda tahu, kerana jika anda dapat menurunkan pelayan yang menyokong sistem dompet digital bank pusat maka anda dapat mematikan keseluruhan ekonomi!

Mata wang digital juga dapat meningkatkan potensi campur tangan negara dalam transaksi sehari-hari. Menjadi lebih mudah bagi kerajaan untuk menyekat sepenuhnya kemampuan anda untuk membayar sesuatu. Sangat mudah untuk membayangkan bahawa, anda tahu, mungkin anda boleh memprogram, anda tahu wang di China sehingga tidak dapat digunakan untuk membayar buku atau surat khabar dari penjual asing

Penyokong CBDC mendakwa mereka boleh menuju ke dunia di mana lebih banyak orang mempunyai akses ke perkhidmatan kewangan dan lebih murah dan lebih mudah untuk memindahkan wang melintasi sempadan
Tetapi inovasi seperti ini juga dapat mengganggu keseimbangan kewangan dan memberi pemerintah kawalan yang lebih besar terhadap wang dan nyawa warganya.

Oleh itu, walaupun mungkin untuk pertama kalinya dalam sejarah moden membayangkan dunia tanpa bank, anda mungkin mendapati anda akan merindukannya sekiranya mereka tiada !!!

Tonton video asal dalam English di sini 


Post a Comment

0 Comments